Çapakçur Gazetesi Bingöl Haberleri

”Bilge

PSİKOLOG KADİR ÖZSÖZ YAZDI: TRAFİKTE ÖFKE HALİ VE ÇÖZÜMÜ

PSİKOLOG KADİR ÖZSÖZ YAZDI: TRAFİKTE ÖFKE HALİ VE ÇÖZÜMÜ

PSİKOLOG KADİR ÖZSÖZ YAZDI: TRAFİKTE ÖFKE HALİ VE ÇÖZÜMÜ
Psikolog Kadir Özsöz
Psikolog Kadir Özsöz( kadir.ozsoz@capakcurgazetesi.com.tr )
1.221
15 Temmuz 2019 - 15:04

TRAFİKTE ÖFKE HALİ VE ÇÖZÜMÜ

“Trafikte gerginlik birkaç saniye sürdü ama sonucu felaket oldu!”

“Trafikte yol verme kavgası: 2 ağır yaralı!”

“Trafikte gerginlik yaşadığı adama balyozla sadırdı!”

“Sinyal kavgasının kurbanı arabalar oldu!”

Ana haber bültenlerini ve gazete manşetlerini takip eden herkesin sık sık karşılaştığı haber başlıklarından birkaç örnekti bunlar… En çok karşılaştığımız kavga olayları trafikte yaşanmaktadır. Hatta trafiğe çıkan herkesin şahit olduğu olumsuz durumlardandır.

Trafikte yaşanan gerginlikler had safhadadır. Neredeyse sürücülerin tamamı öfkeli ve kızgın bir halde trafiği seyretmektedir. Öyle ki bazen sakin karakterleriyle tanınan kimseler bile bu öfkeli hal içerisinde bulabilmektedirler kendilerini.

Yukarıda örnek olarak verdiğim haberlere bir yenisi daha eklendi; günlerdir sosyal medyada ve gazetelerde sıkça yer verildiği üzere, hamile bir kadının da içerisinde bulunduğu bir araca, yaşını başını almış iki adam saldırmış, aracın kapısını açamayınca öfkeyle aynayı kırmış ve aracın üzerinde tepinmişlerdi. Bu olayı izleyenlerin çoğu ise aynı tepkiyi verdi.

Peki, trafikte yaşanan bu gerginliğin ve öfkeli halin nedeni ne olabilir?

Bu soruyu sürücülere sorduğumuzda aldığımız yanıtlar, aslında trafikte yaşanan gerginliklerin sebebini açıklıyor. Her zamanki gibi sürücüler, başka sürücülerin hatalı davranışlarından dolayı öfkelendiklerini söylemektedirler. Öfkeli sürücünün trafikteki davranışlarından bazıları şöyle:

 

  • Sürekli kornaya basma
  • Kendilerini öfkelendiren sürücülerin araçlarını tahrik etme veya çarpma
  • Kural ihlaline rağmen yol vermeme veya yolu kapatma
  • Takip mesafesini tehlikeli olarak en aza indirme
  • Trafiği tehlikeye sokacak manevralar ve hız yapma vs…

 

Öfkelenen sürücünün öfkesini başka sürücülerin hatalarına bağladıklarını söyledik. O halde öfkelenen sürücünün bu gibi tahrik edici davranışlarda bulunarak başka sürücüleri öfkelendireceğini tahmin etmesi gerekir, öyle değil mi?

Öncelikle trafikte öfkeye ve gerginliğe sebep olan sürücüleri zikretmek gerekir. Yapılan araştırmalara göre;

 

 

  • Arabalarını kendilerinin öz-kimliğinin bir yansıması olarak algılayan sürücüler yolda daha agresif davranıyor ve yasaları çiğniyorlar.
  • Takıntı eğilimleri olanlar potansiyel sonuçları göz ardı ederek daha agresif sürüyor.
  • Kişilerde materyalizmin ya da mal varlığının önemi arttıkça agresif sürme eğilimi artıyor.
  • Kendi öz-kimliğini oluşturma aşamasında olan gençler, kendi arabalarını ve sürüş becerilerini gösterme ihtiyacını diğerlerinden daha fazla hissederler. Ayrıca kendilerinden daha fazla emin olup, umursamaz tarzdaki sürüşlerinin riskli taraflarını görmezden gelirler.
  • Agresif sürdüğünü itiraf edenler, yasaların çiğnendiği olaylarla daha ilişkili.
  • Zaman ve baskı altında olma hissi daha agresif sürüşe yol açıyor.

 

Dolayısıyla trafiğe çıkan kimselerin algıları önem kazanmaktadır. Çeşitli araştırmacılar trafikte öfkelenen kimselerin belli kişilik özellikleri olduğunu söylemektedirler. Bu yargının kesinlik taşıdığını söylememize gerek yoktur. Fakat, yukarıda da belirttiğimiz gibi, bazen sakin ve soğukkanlı kimseler bile trafikte öfkelenip kendilerine ve çevrelerine zarar verebiliyorlar. İşe bu durum, bizi iletişim gerçeğine götürüyor.

İletişim, sosyal bir varlık olan insanı yaşama tutan temel ihtiyaçlardan biridir. Daha önce de çok defa belirttiğim üzere, iletişimsizlik kişiyi ölüme sevk edebiliyor. Dolayısıyla iletişim, herkesin eşit derecede ihtiyaç duyduğu bir gerçekliktir.

Kişi doğar doğmaz en yakın çevresinden başlayarak diğerleriyle iletişime geçer. Kişinin sağlıklı ve mutlu bir ömür sürebilmesi için doğru bir iletişim kurması gerekir.

İletişimin temel iki dinamiği vardır: Anlaşılmak ve anlamak. Her birey, iletişim kurduğu kimsenin kendisini doğru bir şekilde anlamasını bekler; bu da karşıdaki insanın da anlaşılma beklentisinin olduğunu ortaya koyar. Dolayısıyla sağlıklı bir iletişimde anlamak ve anlaşılmak büyük önem taşır.

Her birey, içerisinde yaşadığı kültürel ortamdan ve entelektüel kariyerden etkilenerek kendi benliğini inşa eder ve bu benliğe bağlı olarak diğerleriyle iletişime geçer. Bütün iletişimlerde üç tür iletim tarzı ve beklenti söz konusudur: Kimi zaman kişi çocukça davranarak bir ebeveyn şefkati bekler, kimi zaman bir ebeveyn gibi davranarak çocuk teslimiyetçiliğini bekler, kimi zaman ise yetişkin gibi davranır ve olgun bir karşılık bekler. İşte bu iletim tarzları ve beklentiler, iletişimin yapısını belirler. Sözgelimi kişi, beklentisine karşılık aldığı zaman memnun olur, fakat aksi halde öfkelenir.

İletişim konusunu başka makalelerimizde uzunca açıklamaktayız.

Trafik de, iletişim gibi, insanların akışını sağladığı bir olaydır ve çeşitli yollarla sürücüler birbirleriyle iletişim kurmaktadırlar. Yani her insan içinde bulunduğu trafik akışında aynı zamanda bir iletişim ağının parçası haline gelmektedir. Dolayısıyla sürücüler sürekli olarak bir iletim hali ve beklenti içerisindedirler.

Örneğin sireni çalan bir ambulans şoförünün trafikte seyir halinde olan diğer sürücülere iletimi ve beklentisi gayet açıktır. Haliyle ambulans şoförü ile herhangi bir gerginlik yaşanmamaktır. Çünkü iletişimin iki temel dinamiği olan anlamak ve anlaşılmak gayet şeffaf bir şekilde vuku bulur. Bu örnekten de anlaşıldığı üzere anlama ve anlaşılma varsa öfke ve kızgınlığa sebep olacak herhangi bir durum söz konusu olmaz.

 

O halde her şoförün trafikteyken diğerleriyle bir iletişim kurduğunu, bu iletişimde iletimlerin ve beklentilerin olduğunu ve herkesin anlaşılmaya ihtiyaç duyduğunu bilmesi gerekir. Trafikte seyrederken başka araçların yaptıklarına olumlu anlamlar yüklenmesiyle sakinlik hali korunabilir. Bazen çok acil bir işi olduğundan dolayı şoförler ısrarla yol isteyebilir, istenildiği anda yol verilmediğinden öfkelenip bağırabilir, hatta el-kol hareketleriyle başkalarını tahrik edebilir. Fakat bu gibi durumlara diğer şoförlerin olumlu anlamlar yüklemesiyle iletişim korunabilir ve öfkelenmeden trafik seyri devam ettirilebilir.

İletişimde “olumlamalar” çok önemlidir. Her zaman karşımıza iyi insanlar çıkmaz bu hayatta. Trafik ise bu konuda en çok muzdarip olunan yer. Dolayısıyla karşılaştığımız olumsuz olaylara “olumlu anlamlar” yüklenerek yapılan “olumlamalar”; yani kadim kültürümüzdeki ifadesiyle “hayra yormak” sosyal iletişimi korumak için yeterli olabilir.

Tabii ki bu olguların bilinmesiyle yaşanır hale geleceğini beklemiyorum.

Bundan dolayı benim ilgili kurumlara bir önerim var: Her sürücü adayının sürücü belgesini alması için zorunlu tutulduğu derslerin yanı sıra kontrollü bir “Trafikte İletişim” eğitimine tâbi tutulmaları ve bu eğitimde işlenen konuların, kişinin bir karakter yapısı oluncaya değin uygulama derslerinin yapılmasını tavsiye ederim. Bunun için gerekli olan akademik desteği gönüllü olarak yapmaya hazır olduğumu ifade ederim.

 

Psikolog Kadir Özsöz

Bilge Değişim Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Merkezi

instagram (@psk.kdrozsoz)

 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT
Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
KÖŞE YAZARLARI

Tüm Hakları Saklıdır. Lütfen Haberleri Kopyalamayınız. Sitemizden alınıp değiştirilen haberlerden Çapakçur Gazetesi Sorumlu Değildir. Gazetemiz Haber Ajanslarına abonedir.

porno izleporno indirsikiş izle

istanbul escortşişli escort